فواید موسیقی بر کودکان بسیار زیاد است

فواید موسیقی بر کودکان

فواید موسیقی بر کودکان را در این مقاله بررسی می کنیم فواید بی‌شماری که احتمالا از آن‌ها بی‌خبرید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اهمیت موسیقی در زندگی انسان و به خصوص کودکان به قدری است که والدین نیز از دیرباز از آن به عنوان ابزاری برای تسکین، ابراز عشق، تولید شادی و تعامل با کودکان استفاده می‌کردند. بزرگ‌ترها می‌توانند با درک این مسئله که چگونه موسیقی می‌تواند بر کودک تاثیر مثبت بگذارد، از آن در جهت بهبود بسیاری از مهارت‌های کودک استفاده کنند.

۱- تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان با افزایش تمرکز و حافظه

 اولین تاثیر موسیقی بر ذهن کودک است. موسیقی محرک قسمت‌هایی از مغز است که در موارد مربوط به شنوایی، حافظه، حرکت و احساسات دخیل هستند. مطالعات متعددی در دو دهه اخیر تاثیرات موسیقی را بر مغز کودکان بررسی کرده‌اند و نتیجه گرفته‌اند که گوش دادن به موسیقی به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.مجموعه آی کمکی می تواند راهنمایی درست برای یادگیری موسیقی برای کودکان باشد.

۲- تاثیر شگفت‌انگیز موسیقی بر روان کودک

گوش دادن به موسیقی یکی از لذت‌های ساده زندگی است که باعث ایجاد حس طراوت و آرامش درونی می‌شود. به طور خاص، در تحقیقات مشخص شده است موسیقی استرس کودکان را کاهش می‌دهد. در واقع موسیقی می‌تواند میزان «هورمون استرس» یا «کورتیزول» را کاهش دهد.

علاوه بر این همه ما می‌دانیم که کلمات اغلب راهی هستند که احساسات خود را به وسیله آن‌ها بیان می‌کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی شاد و با کیفیت می‌تواند با تاثیر مثبت بر خلق‌و‌خوی کودک یک خروجی مناسب برای بروز احساسات فراهم کرده و غم و افسردگی را از او دور کند. بروز احساسات خیلی از اوقات می‌تواند برای بچه‌ها سخت باشد، اما همین موضوع به‌وسیله آهنگ شاید آسان‌تر باشد. پس موسیقی می‌تواند به عنوان جایگزینی در نظر گرفته شود که به‌وسیله آن کودکان، احساسات خود را بیان کنند.

۳- نقش موسیقی بر رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان

همچنین یکی از فواید آموزش موسیقی برای کودکان کمک به رشد مهارت‌های اجتماعی در کودکان است، قابلیت‌هایی مانند شناسایی حالات چهره، برقراری ارتباط با همسالان و همدلی با دیگران، نیازمند رشد قسمت‌هایی از مغز است که با شنیدن موسیقی سرعت پیدا می‌کنند. یادگیری نواختن یک قطعه هنری با همکاری افراد دیگر در یک گروه موسیقی، یک تمرین عالی در کسب مهارت تعامل با دیگران و مشارکت در کار گروهی است.

۴- فواید بی‌نظیر موسیقی بر مهار‌ت‌های حرکتی کودک

 کودکان نوپا عاشق رقص و تحرک همراه با موسیقی هستند. رقصیدن با موسیقی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی خود را ارتقا دهند. علاوه بر آن یادگیری نحوه نواختن موسیقی، باعث بهبود هماهنگی چشم با دست، گوش با دست و اکتساب مهارت‌های حرکتی ظریف است. کارشناسان روانشناسی کودک معتقدند که بچه‌ها از طریق انجام فعالیت‌های موزیکال مانند آواز خواندن، رقصیدن و نواختن ساز می‌توانند مسیرهای عصبی برای هماهنگی مغز و اندام‌های حرکتی را توسعه دهند.

۵-نقش موثر موسیقی در افزایش اعتماد به نفس کودکان

تحقیقات اخیر نشان داده است که کودکانی که با موسیقی در خانه بزرگ می‌شوند و در کودکی نواختن یک ساز را یاد می‌گیرند، اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند، نمرات بهتری در مدارس کسب می‌کنند و در ورزش بهتر از سایرین هستند. همه این مهارت‌ها احساس رضایت از خود ایجاد کرده و باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در کودکان می‌شود.

تحقیقات نیز نشان داده کودکانی که در دوره‌های موسیقی شرکت می‌کنند در آزمون‌های سنجش اعتماد به نفس، نمرات و شاخص‌های بالاتری را نسبت به کودکانی که درگیر آموزش موسیقی نیستند، به دست می‌آورند.